I mange år her jeg fungeret som facilitator for mange møder. Det er den snobbede måde, som jeg siger, at jeg er ordstyrer ved møder. Det er en profession i sig selv. Det er et ret kendt fænomen, at man hyrer professionelle facilitatorer til sit møde. Man briefer dem i forvejen om, hvor man gerne vil have, at mødet ender – i god tone fra alle partner – og så får man et godt møde. Det er lige så vigtigt som at have de bedste konferencelokaler som basis for et godt møde.

Mange kvalifikationer

Men som facilitator skal man være god til mindst tre ting: Det første er, at man skal god til at lytte til alle parters argumenter for og imod. Det næste er, at man skal vide alt om emnet. Det tager tid at sætte sig ind i forskellige emner. Det kræver meget research, og det kræver, at man bruger timevis på at lære termer, jargoner og at bruge dem rigtigt. Det er derfor, vi er så dyre. Det er jo faktisk en særlig form for konsulentydelse, vi tilbyder. Det tredje, som vi skal være ultra-dygtige til, er så at kunne præsentere konklusioner og ny viden, som fremkommer under mødet. Og vi skal være meget hurtige til at kunne præsentere de nye fakta på en let måde. Det kræver et særligt talent. Det er ikke alle facilitatorer, der bare kan det. Jeg vil vove at påstå, at ingen af os har alle de tre evner naturligt.

Jeg har lært forhandlingsteknik

Men vi kan lære nogle tricks. Vi kan få nye instrumenter, så vi bliver stærkere og dermed også mere efterspurgte. Vi er ikke mange. Og mange af os har meget travlt. Derfor er det også et must for os, at vi får tid i løbet af vores arbejdsår til at gå på kurser, der kan hjælpe os til at blive stærkere der, hvor vi selv synes, vi er svage.

I år har jeg koncentreret mig om at lære mere om, hvordan jeg kan præsentere viden og konklusioner. Og i næste uge tager jeg på et lille kursus i forhandlingsteknik i København. Jeg har lidt på fornemmelsen, at jeg nok ikke får så meget ud af kurset. Men får jeg bare to gode idéer, som jeg kan arbejde videre med, så vil jeg være tilfreds.

EN ret ung leder

Jeg har læst om hende, der leder kurset. Hun er meget ung. Har ikke så meget erfaring. Men hun har noget, som jeg er nysgerrig efter at lære om: Den seneste viden om, hvordan man kan bruge, farver og forskellige bogstaver i sin præsentation for at få folks opmærksomhed.Lidt en anden tilgang end hvis det handler om at håndtere en konflikt for eksempel.

Og det er noget, jeg ikke ved særligt meget om. Jeg ved godt, at det kan virke, at man understreger et ord i sin PowerPoint. Eller bruger en anden bogstavtype. Men det der med forskellige farver, og hvad de signalerer til forskellige grupper, har jeg sådan set aldrig tænkt over. Så det bliver spændende at lære mere om. Og ja, så bliver det da også sjovt at møde andre mennesker, der også beskæftiger sig med fremlæggelse af viden eller fakta. Det kan jo være lidt ensomt bare at sidde og lave sin research helt alene. Så det at få muligheden for at tale med, andre er også en stor fordel.